Snelwegen en files zijn cash machines. Terwijl de brandstof prijzen stijgen zijn er plannen om meer snelwegen aan te leggen. Wie heeft daar bij baat bij? Een goed voorbeeld is de A13/A16 verbinding bij Ommoord. Er is hevig protest tegen deze snelweg, niet alleen omdat het funest is voor de luchtkwaliteit (Overschie waar ondergetekende vandaan komt is het schrikbeeld), maar ook vanwege de geluids overlast en de vernietiging van het Bergse bos.
Argumenten tegen het idee dat de weg verkeers problemen oplost
"Bij Rijkswaterstaat was de hoogste prioriteit het vervallen van de A13/A16. De A13/A16 zorgt voor onoplosbare verkeers problemen. De A13/A16 is te duur. De A13/A16 kan niet met tol gefinancieerd worden"
Waarom zou je wegen aanleggen tegen de wil van de bevolking, tegen de logica voor doorstroming, tegen de wil van de lokale bevolking die daarvoor levenskwaliteit inlevert? Het antwoord is simpel. Wat je ook met wegen doet, het is geld in de portemonai van de verkopers van olie, diesel, beton, asfalt. De mensen die marge pakken over het storten van beton zijn altijd op zoek naar een kans om dat te doen. Eerder maakten we een berekening voor het knooppunt leiderdorp.
4,6 miljoen liter benzine die per jaar bij Leiderdorp wordt verspilt kost vandaag 7,7 miljoen Euro (1,68/L Euro95)
De NOx en fijnstof problematiek heeft een keerzijde. Voor elke gram NOx is een aantal gram benzine, diesel of LPG verbrand. Wat men daar aan verdient is een prima motivatie om wegen aan te leggen. Of auto’s nu stilstaan of rijden, ze zorgen voor cashflow voor onze financiele instellingen en energie verstrekkers.