Dit is een retorische vraag, al enige jaren geleden is (in Delft) bedacht dat vrachtwagens 15% efficienter kunnen zijn als ze een extra ‘staart’ zouden hebben. Persoonlijk heb ik gekeken of deze staart opblaasbaar te maken was (van dik plastic) zodat deze makkelijk aan de achterkant van een container kon worden aangebracht. Het is inderdaad mogelijk dit te doen en je krijgt dan een ballon met een bevestigings frame dat kan worden ingeklapt en evt onder het chassis opgeborgen. Natuurlijk wenst de transportsector deze omslachtigheid niet.Wie heeft zin dit te proberen?
De vrachtwagen is in veel gevallen bijna niet ontwikkeld, het is een cabine, motor, chassis, en omdat deze dingen vaak geruild worden en nogal ruw worden behandeld lijkt het of het niet kostendekkend is om er iets mee te doen.
Scania denkt daar anders over
Natuurlijk zijn er ook ander punten waar voertuigen onairodynamisch kunnen zijn, en dan kan het lonen de oneffenheden weg te werken. Noem het Wheel Armour (wheel skirt is een naam die het concept bij voorbaat de nek omdraait)..
Voorwiel Armour..