Lood accu’s zitten in bijna elke auto, het type is in de loop van de 20e eeuw weinig veranderd, het zijn tegenwoordig gel accu’s met een manier om het knalgas dat kan ontstaan bij het laden terug in water te veranderen. Het nadeel van deze accus is dat de polen eroderen, dwz het lood dat tijdens het laden oplost in het zuur komt niet perfect terug en raakt tijdens het gebruik van de accu steeds slechter verdeeld, zodat de accu op den duur kapot gaat. Vergelijk dit met de Edison accu (die door de lood accu werd vervangen) deze accu heeft geen zuur, en er zijn exemplaren van meer dan 100 jaar oud die nog even goed werken als toen ze nieuw waren.
In een flow accu is heeft het accu vloeistof reservoir een veel grotere capaiteit en fungeren ze als een soort ‘brandstof opslag’
Flow batteries zijn hele grote accu’s, dwz accu’s met meer accuvloeistof (waarin de energie wordt opgeslagen) dan een normale accu. Hierdoor kan meer energie worden opgeslagen die echter niet direct beschikbaar is. Alleen door de accu vloeistof te circulieren kan men de gehele flow batterij ontladen. Flow batteries worden oa gebruikt om wind energie op te slaan, of om buffers aan te leggen in het net als dat onbetrouwbaar is (zoals in de VS momenteel). Als energie bedrijven claimen dat er geen manier is om electriciteit op te slaan kramen ze onzin uit. Het lijkt of dat wordt beweerd om investeringen in de infrastructuur veilig te stellen.
Wie kent hem niet
Ongetwijfeld de makkelijkste flow battery (of flow accu) zou de lood accu zijn, want die kennen we al, we weten de ins en outs en wat veiligheid betreft is het ook bekend terrein. Het blijkt dat je inderdaad een flow accu met lood/zuur kan bouwen, al zijn er een paar aanpassingen. Hiernaar wordt ‘onderzoek’ gedaan en er loopt een pilot.
"The proposed flow battery will use novel electrode materials that greatly increase the surface area available for chemical reactions, minimizing the amount of excess lead in the battery. In addition, the electrodes will resist the corrosion that typically limits the cycle life of conventional lead-acid batteries. " (bron)
Om van een lood/zuur accu een flow accu te maken moet het laad proces van de electroden gescheiden zijn. Bij Vanadium flow accu’s wordt bijvoorbeeld aan de electroden vanadium van een ladings niveau naar een hoger ladings niveau gebracht, en daarna kan het vanadium weg worden gevoerd. Bij lood accu’s is het probleem dat de electroden onderdeel zijn van de chemische reactie van het laden en ontladen.
Solubale Lead (opgelost lood)
Omdat het lood een onderdeel is van de accu reactie bestaat een lood accu voor een groot deel uit electroden. In een flow accu zijn de electroden slechts de manier om stroom aan het langs stromend energie dragend reagens te onttrekken (de flow). Om dit probleem op te lossen worden carbon electroden gebruikt (het ‘novel electrode material’ hierboven genoemd) of een carbon polymer (carbon-HDPE), dus een plastic met hoog koostof gehalte. Als het maar niet oplost en als het maar goed geleid. Het lood blijft in de vloeistof, vandaar de naam ‘Soluble Lead Flow Battery’.
The performance of such cells under constant current density (10–160 mA cm−2) cycling is examined using a controlled flow rate (mean linear flow velocity <14 cm s-1) at a temperature of approximately 298 K. Voltage versus time and voltage versus current density relationships are considered. High charge (<90%), voltage (<80%) and energy (<70%) efficiencies are possible. (bron)
De chemische reactie is dus een beetje anders, want de electrode wordt niet gebruikt. Hieronder de cycle van een soluble lead flow accu..
(bron)
Patent strategie
Het mag duidelijk zijn dat er niks is dat een ondernemer in de weg staat om een paar koolstof electroden aan te schaffen, een lood accu te slopen en er een solube lead flow accu van te maken. Toch gebeurt dit nog niet, en de pilot loopt in de VS (eindigend in 2013). Zo sterk is het effect van markt bescherming dat innovaties schijnbaar via een zorgvuldig afgebakend traject worden benut en geperfectioneerd, want natuurlijk zal het niet 1,2,3 werken. Maar bedrijven met ervaring op dit gebied en op zoek naar een markt zullen zich geen twee keer hoeven bedenken, en zo kan Nederland dan lekker toch zijn zonnestroom opslaan..
Meer in mijn post "Megabatterijen voor Lokale Electriciteitsopslag"