Ammoniak Als Scheeps Diesel

De mythes rond ammoniak zijn legio. Newsflash, het is de brandstof van de toekomst. Het is te fabriceren mbv duurzame bronnen, windmolens, golf energie installaties, enn het is te bebruiken in bestaande auto’s en brandstofcellen. In de VS zijn boeren in de weer om zelf ammoniak te maken, maar die lijken vast te zijn gelopen. Vissers op afgelegen eilanden hebben meer vrijheid.

"A wind-turbine NH3 facility would essentially lock in our energy cost for the next 20 years. My very rough figures indicate an equivalent cost of about $3.00/gallon for NH3 production, so in the very short term we would not be saving money. However, almost all the cost of production is fixed, so in ten years, the cost would probably be only $3.30 per gallon, and in 20 years $3.60" (bron)

Is dit niet iets dat we ook in Nederland zouden moeten proberen? Het probleem lijkt dat NH3 een goed opslag en vervoors medium is voor energie, en dat de energie maatschappijen er daarom niets mee te maken willen hebben. Intussen zitten wa vast aan het ‘kurkdroog, overstroomd en aan het gas’ scenario. Zelfs als we rekenen met het uitsterven van de meeste vis door oceaan verzuring, is het niet opportuun om te kijken naar de brandstof waarmee we straks de zee opgaan om deze weer wat leven in te blazen?

Leave a Reply