Electriciteits opslag: De Edison Batterij

Een veel gehoorde opmerking is dat er geen goede oplossing is voor de opslag van electriciteit. Gedacht wordt aan stuwmeren en perslucht onder de grond en ook aan zogenaamde Flow Batteries. Het ontbreken van een oplossing voor opslag maakt dat we geneigd zijn te kiezen voor het smart grid, in de hoop dat grootschalige opslag of gebruik van onze electriciteit elders lokale opwekking wel rendabel zal maken. 

Al eerder is op dit blog geschreven over opslag van electriciteit in de vorm van ammoniak . Een eenvoudiger idee is de techniek die we in elke auto aantreffen, de accu. Als het om accu’s gaat is er momenteel een sterke push om Lithium Ion batterijen te gebruiken, die hebben allerlei voordelen. Voor opslag van electriciteit uit zonnepanelen of een lokale biogas installatie zijn de geavanceerde batterijen echter te duur.

Wie eerdere post op greencheck heeft gelezen weet dat het niet alles nieuw is wat wordt uitgevonden. Hiervan nu eens een voorbeeld uit de wereld van de electriciteits opslag, de Edison Batterij en de Vanadium Flow Batterij.


Ervaringsdeskundige

Edison Batterij

De Edison batterij is een uitvinding van Edison, het was begin deze eeuw de oplossing voor de toen prevalente electrische auto’s. Er waren batterij patent monopolies, en iedereen moest zelf maar een batterij bedenken om in zijn voertuigen te stoppen. Edison bedacht een batterij met nikkel en ijzer, en een basische (kalium) houdende vloeistof (niet zuur dus en ook niet schadelijk voor het milieu).

De oude accu’s zijn nog net zo goed als de nieuwe..

Het leuke aan deze accu’s is dat ze zeer duurzaam zijn. De eerste nikkel/ijzer Edison accu’s die niet zijn gesloopt sommige 99 jaar oud werken vandaag nog even goed als op de eerste dag. Dat komt omdat het chemische proces geen degradatie van de onderdelen teweeg brengt. In tegenstelling tot lood accu’s kan men een edison accu 100% laten leeglopen, overladen, schudden etc. zonder dat er iets mee misgaat. Dat was de reden dat ze oa in treinen werden gebruikt, en elke nieuwe wagon type kon men ze gewoon meenemen.

Een auto van Ford met de Edison Accu

"This remarkable cell and battery design ran in the Detroit Electric Car which was sold in 1912 to 1918. One of these cars was
bought by a Victoria BC woman and it was still in operation in 1997 on the original Ni-Fe battery.

Nauurlijk zijn deze batterijen te zwaar om te concureren met de Lithium optie in moderne auto’s, maar voor wie electriciteit wil opslaan is deze eenvoudige, betrouwbare en makkelijk te onderhouden accu een goede optie. Ze produceren bij het opladen zeer kleine hoeveelheden waterstof die met een ingebouwde katalysator kan worden verwijderd. Het enige dat men hoeft te doen is af en toe water toevoegen, iets dat ook automatisch kan. Ze zijn niet zo goedkoop als lood accu’s (3 keer duurder), maar ze gaan vele malen langer mee. Wanneer u teruglevert maar toch graag net genoeg electriciteit voor ‘s avonds (tv etc.) wilt opslaan dan zijn deze dingen ideal. Zijn er in Nederland nog producenten?



Zelf maken kan ook. De patenten zijn verlopen.

Waar kan me deze accu’s kopen?

Iron Core Batteries
Beutilityfree
Nickel Iron Battery Foundation
Kleine modellen
Zapp Star
Microsec
Chinese fabrikant
Russische fabrikant

Binnenkort deel twee, de Vanadium Redox Flow Batterij..

Leave a Reply