Het gebruik van overvloedige zonnestroom voor logistiek

Wat te doen met al die zonnepv die tussen de spitsen wordt geproduceerd. Wij stelden vaak voor: Gewoon opslaan in accu’s, flow batteries of synthetische brandstof. Een andere manier van ‘opslaan’ zou kunnen bestaan uit het gebruiken ervan voor de productie van iets dat iedereen nodig heeft, iets waarvan je een voorraad kunt aanlegen, bv zuiver water, voedsel uit kassen of bepaalde chemicalien of zelfs koude in koelcellen. Tijdens de ronde tafel tav de Energie Wende afgelopen week kwam nog een optie ter sprake : Direct gebruik voor het aandrijven van voertuigen, bv. door een zn. Trolley Truck systeem.

Het direct gebruiken van zonnestroom voor voertuigen is ongetwijfeld de meest efficiente manier. Stroom eerst omzetten in waterstof of methaan betekent een direct verlies van minstens 50% van de energie. De enige variable bij direct gebruik van zonnestroom voor vervoer is de transport afstand, maar doordat de stroom lokaal wordt opgewekt blijft die relatief constant in dicht bebouwde gebieden (de grootste bijdrage komt altijd van de dichtst bijzijnde panelen).

"Natural gas recovery is 97.5% efficient, and processing is also 97.5% efficient.10 Electricity is then transported over the electric grid, which has an average efficiency of 92%,11 giving us a “well-to-electric-outlet” efficiency of 60% x 92% x 97.5% x 97.5% = 52.5%." 

Een trolley vereist een significante aanpassing, dwz niet alle voertuigen kunnen deze maken. Niet alleen moet er een aftap rail zijn, maar de aandrijving moet ook hybride worden gemaakt. Dit kan het goedkoopst en snelst grootschalig door het vervangen van de wielen door versies met ingebouwde electromotoren. Dit soort wheel hub engines zien we bij electrische scooters, maar ze zijn ook voor bussen ontwikkeld. De mooiste nemen niet meer ruimte in dan het wiel, maar als de motor in de wielophanging wordt geintegreerd is vervanging ook niet veel werk. Het is zelfs denkbaar dat een extra wiel wordt gebruikt.

Een andere manier dan een trolley om energie van het net aan voertuigen door te geven is het snel laden wanneer het stilstaat bij een stoplicht. Alle electrische voertuigen hebben een aanzienlijke ultra snel laad en ontlaadbare buffer (gevormd door zn. ultracapacitors) om te werking van de accu te optimaliseren en remenergie op te vangen. Deze opslag kan in de tijd dat een voertuig stilstaat bij een stoplicht een flinke hoeveelheid energie absorberen. In Korea zijn experimenten gedaan met stadsbussen die volgens dit systeem werkten (het zogenaamde OVEL systeem). Dit is misschien een goede manier om ook taxi’s snel te hybridiseren.

Wubbo Ockels electrische super bus. Niet eens duurder, wel sneller en schoner

Maar batterij technologie maakt snelle stappen voorwaards. Het grootste obstakel is dat ze niet makkelijk vervangen kunnen worden in auto’s.Terwijl een paar batterij typen voor voertuigen (dwz een form factor) net als bij normale batterijen de mogelijkheid zou scheppen ‘vervangstations’ te creeren die toch met innovaties mee zouden kunnen gaan.

Een form factor, vele technologieen 

Een bijkomend voordeel zou ook zijn dat deze dicht(er) bij de plek van opwekking gesitueerd kunnen worden, zodat de efficientie toeneemt. Zon’ systeem voor trucks zou veel makkelijker uit te breiden zijn dan een trolley lijn. De accu’s kunnen zelfs blijven roteren langs een specifiek traject. Zelfs een systeem van ‘tractors’ zoals we zien op container terminals is denkbaar. Deze zouden trucks over een bepaald traject op sleeptouw kunnen nemen en zelf oplaadbaar electrisch zijn.

Natuurlijk zijn er ook andere vragen te stellen, zoals : Waarom al die logistiek? Kan het ook met minder? Het lijkt dat logistiek vooral dient om producent en consument te scheiden en ons afhankelijk te houden van het bankair systeem. Lokaal produceren zou wel eens de meest kosteneffectieve manier kunnen zijn om hernieuwbare energie overdag te benutten. 

Pleidooi voor verwisselbare batterijen en smart fleets 

Wheel hub conversion 

Vangrail 

Brandstof afhankelijke maximum snelheid? 

Charging on the fly

Leave a Reply