To our Podcasts

De Snelweg Naar Electische Auto’s : Wheel Hub Conversion

 

Wat is goedkoper en gaat sneller, alle auto’s vervangen door nieuwe electrische versies, of het bestaande wagenpark aanpakken met een standaard pakket per gangbaar model? Hoe is dat gedaan toe de cathalysator en roetfilter werden geintroduceerd? De snelste manier om ons wagenpark electrisch te maken is conversie. Er is intussen een pakket samen te stellen om dat te doen, maar het krijgt nog weinig aandacht. De sleutel tot een efficiente conversie is de wheel hub motor, of Naafmotor.

1900 Lohner-Porsche petrol-electric hybride

De Naafmotor is geen nieuw vinding. Het eerste gemotoriseerde voertuig dat in 1838 werd gebouwd had een electrische naafmoter, waarschijnlijk omdat dat het eenvoudigst was. Omdat olie en de verbrandings motor in die periode nog niet bekend waren ontstonden er vele electische voertuigen. Bovenstaande Porche werd gemaakt in de overgangs periode. Door de batterij technologie in die tijd was de range van de EVs niet zo groot, ook bestonden er geen neodynium magneten dus was de kracht/gewicht verhouding van de motor nadelig. Dat is intussen flink veranderd en nieuwe ontwikkelingen gaan snel.

(bron)

Electrische motoren zijn zeer efficient. Waar een verbrandingsmotor in een gewone benzine auto misschien 15-20% van de energie in de benzine in voortstuwing omzet, zet een elerctische motor 85% van het geleverde vermogen om in Newtonmeters torsie. Deze torsie, dus het draaimoment van de as is alleen afhankelijk van de stroom die door de spoelen in de motor loopt. Bij een verbrandings motor moet deze worden opgebouwd als de brandstof toevoer toeneemt (tegen de intrinsieke weerstand in de motor).

Mercedes Gulfwing EV onderstel met Naafmotoren

Te benzine die we nu gebruiken kost meer olie om te produceren dan voorheen. Dus niet alleen verspilt een benzine motor 80% van de benzine die u gekocht geeft, maar op weg naar uw benzinepomp werdt ook een aanzienlijk deel verspilt. De CO2 emissies per kilometer zijn dus hoger dan op basis van het benzine gebruik. Als u zelf energie zou opwekken zou het zeer stom zijn om nog een verbrandingsmotor te gebruiken, temeer omdat deze het best op een constant toerental draait (vandaar de hybride met een benzine generator en electrische naafmotoren hierboven). Economisch gezien heeft je duurzame stroom meer nut als je hem in electrische auto’s gebruikt. Biogas maken voor LPG auto’s lijkt in vergelijking op een oefening in zelfverloochening (gesponsord door de voorstanders van de gas economie).

De efficientste mobiliteit bestaat uit een electrische auto met vervangbare batterij lopend op zelf opgewekte stroom. Met de nieuwe snel opladende hoog capaciteit Ultracapacitors, beter Ultrabatteries te noemen, is dit zeker een haalbare kaart. De truc is om met een standaard conversie set auto’s aan te pakken. Dit hoeft niet veel geld te kosten, tenslotte levert men een motorblok, transmissie en allerlei andere zaken die voor verbrandings motoren belangrijk zijn over.

Michelins Active Wheel in de Venturi Volage

Volvo version

Bronnen 

E-traction 

Protean electric 

Sim Drive

Study about hub motors

Quant electric hypercar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *