Snelwegen zijn goudmijnen, vooral door woon-werk verkeer. Daarom is een vastzittende huizenmarkt ook niet even vervelend voor iedereen. Al eerder wilde Greencheck een berekening maken, maar dat bleek niet heel makkelijk. Nu een andere poging, dankzij een groot probleem in Nederland, de file.
De Volkskrant meldt vandaag "Automobilist moest 1,6 miljoen uur wachten bij Leiderdorp.", niet een enkele maar de gemiddelde bedoelt de Volkskrant. Volgens het rapport "Drie minuten wachten, motor uit!" valt hier wel wat winst te boeken. In dat onderzoek komt men tot de conclusie dat men na drie minuten altijd emissie winst haalt door de motor uit te zetten, ongeacht het type (diesel of benzine). In een ouder rapport uit Canada werd de grens al bij 10 seconden gelegd. Drie minuten de auto voor niks laten draaien en dan minder voordeel hebben dan meteen stoppen en na drie minuten starten? Gelooft u het? Wel jammer dat bijna geen enkel grafiekje een schaal heeft in het rapport (Delft heeft ook een derde geldstroom). Stoppen is gezonder en zuiniger, maar hoeveel gezonder en zuiniger?
Is it more economical and fuel-efficient to leave my car running for a few minutes than to constantly turn it off and on?
No. If you’re going to be stopped for more than 10 seconds, you’ll save fuel and money by turning off the vehicle and then restarting it when you’re ready to drive again.
(bron)
De aantallen zijn met gebruik van gemiddelden te berekenen (op basis van automobiel en CO2 en Fuel to CO2 De bedragen voor zomer en winter gebruik zijn gemiddeld op basis van 1 deel winter 5 delen zomer) Bij Leiderdorp zijn in 2011 de volgende emissies aan Hollands reine longen geschonken :
Soort Emissie | Per Uur | In 2011 |
Vluchtige koolwaterstoffen | 16,9 gram | 27093 Kilo |
Koolmonoxide | 252,6 gram | 404266 Kilo |
Stikstofoxide | 4,96 gram | 7936 Kilo |
Fijnstof | 2,62 gram | 4192 Kilo |
CO2 | 2880 gram | 4608000 Kilo |
De huizenprijzen bij Leiderdrop lagen toch al op hun gat. Opvallend is dat Koolmonoxide met tonnen tegelijke vrijkomt uit onze zuinige motortjes. Dat terwijl het in combinatie met H2 zo weer in aardgas is om te zetten (zogenaamd e-gas), en goed brand (en giftig is enfin). Dus bij Leiderdorp wordt jaarlijks niet alleen 27 ton pure brandstoffen (Vluchtige koolwaterstoffen) gedumpt, maar ook 404 ton prima brandstof, CO. Daarbij valt het fijnstof en de NOx eigenlijk in het niet. Demonstreert dit dat als me iets aanpakt er wel degelijk resultaat geboekt kan worden?
4,6 miljoen liter benzine die per jaar bij Leiderdorp wordt verspilt kost vandaag 7,7 miljoen Euro (1,68/L Euro95)
Met 500.000 Euro voor een goede lobby is die winkel nog wel even draaiend te houden. Maar snelwegen aanleggen levert miljarden op en als mensen Leiderdorp voorbij razen zijn de emissies het 10 voudige?
Het bizarre is dat mensen dit als argument VOOR snelwegen zal willen bebruiken. "Kijk nu wat een tijdverspilling!" Meer snelwegen zodat we onze vervuiling met minder frutstratie kunnen verspreiden (en een aardig centje binnenschrapen aan wegenbouw en brandstof afzet). Een Prius die stilstaat bij Leiderdorp heet overigens zo goed als geen emissies. Misschien een beetje transpiratie op het voorhoofd van de bestuurder, die in een wolk voortgebracht door sjacherijnige slurpslaven naar adem snakt. Waarom tolereren we voorstanders van meer van dit soort vervuiling?