Audi E-gas, Of hoe stom kun je zijn..

e-gas is Methaan

Het e-gas project laat auto’s rijden op methaan die in de auto wordt gemaakt van CO2 en waterstof. Deze waterstof wordt verondersteld via de electrolyse van water met behulp van zonnestroom te zijn gewonnen. Er zijn twee dingen over te zeggen. Het grootste deel vande waterstof zal op korte termijn met aardgas worden gemaakt, dwz met methaan. Ten tweede waarom niet meteen methaan gemaakt, en de auto als een normale LPG (methaan) auto uitgevoerd? Waarom de omweg via waterstof die bovendien in een lastige gasfles moet worden opgeslagen. Tenslotte wordt de auto niet efficienter (niet meer dan 15% van de energie in het methaan wordt voor voortstuwing gebruikt).

"The cost of hydrogen production is an important issue. Hydrogen produced by steam reformation ..costs approximately three times the cost of natural gas per unit of energy produced.

De efficiency van gas naar waterstof is 30% 

"Producing hydrogen from electrolysis with electricity at 5 cents/kWh will cost.. slightly less than two times the cost of hydrogen from natural gas"

De efficientie van stroom naar waterstof is 14%? 

(bron

Solar methaan 

We hebben al verschillende keren gepleit voor het ontwikkelen (doen) van zonnegascentrales in zonnige gebieden. Om dat te doen hoeft alleen de solar watersplitsing techniek te worden gebruikt die al bestaat en in japan in gebruik is, dwz met behulp van ongeconcentreert zonlicht water splitsen in waterstof en zuurstof. Deze waterstof kan vervolgens in gas worden omgezet met de e-gas converter (die ook in de Audi’s zit). Het is een dood eenvoudig proces. Meer hierover in het volgende artikel "Water splitsen met zonlicht".

Leave a Reply