Charging On The Fly

Electrische auto’s hebben de aandacht van het bedrijfsleven. De lease markt is enorm, en kan voor innovatie zorgen omdat er meteen grote aantallen auto’s worden ‘afgezet’. Het Greendeal heeft een plan voor een groot aantal laadpalen en de stimulering van electrisch rijden, een goede ontwikkeling. 

In Parijs kan men nu gratis gebruik maken van electrische auto’s van Autolib, een soort Greenwheels maar dan kostenloos. Electrisch rijden is niet alleen veel goedkoper en efficienter, maar ook onderhoudsvrijer en schoner. dus het zou een no brainer moeten zijn. Het probleem is het opladen.

Laadpalen 

De huidige laadpalen zijn vaak type afhankelijk, volgens de video bovenaan welliswaar herconfigureerbaar, maar ze doen een ding nog niet dat Greencheck interessant zou vinden. Het gebeurt (zo lijkt het) al wel in Zuid Korea, waar EV’s tijdens het rijden worden opgeladen.

Het Koreaanse Ovel systeem laadt auto’s bij via magnetische inductie. Het is niet duidelijk of dit systeem een mogelijkheid gebruikt die wel aanwezig is, en die de range van electrische auto’s zou kunnen vergroten (zolang het niet toegestaan is de batterij te vervangen). Het zou slim zijn om Ultracapacitors te gebruiken om energie op te zuigen als de auto stilstaat. Ultracapacitors slaan lading op, hebben een lagere capaciteit dan batterijen (5 Wh/Kilo) maar laden vele malen sneller. Het grafiek hieronder laat zien dat je met 2,5 minuten al klaar kunt zijn. In auto’s wordt dit wel iets langer, maar het idee ligt voor de hand om deze energie dragers die eindeloos kunnen worden ontladen en opgeladen te gebruiken om bij stops snel een beetje energie op te pikken.

De meeste electrische auto’s hebben deze capacitors al aan boord om de dynamische eisen van de motor te bufferen (en om remenergie snel op te slaan). Een set capacitors zoals in de Honda module hier onder is genoeg om een auto 8 km te laten rijden. Als men in de stad bij elk stoplicht met inductie kan laden dan kost dat wellicht geen batterij lading (en is de range zo 15% uitgebreid). 

Ultracapacitor charging time (Maxwell

Honda ultracapacitor system

Doorgeef systeem

Misschien is het ultieme concept een waarbij er gewerkt wordt van snel ladende laag capaciteit opslag (condensatoren) via de utracapacitors naar batterijen, die hoog capaciteit zijn maar langzaam laden. Dit systeem zou bestaan uit inductie loops in de snelweg (bijvoorbeeld) die bij het passeren van een auto een puls geven die in de auto in een fractie van een seconde normale capacitoren oplaadt. Deze ontladen zich dan richting ultracapacitors, en die op hun beurt richting batterijen. Een soortgelijk systeem kan in de snelwegen worden ingefreest en kan de afnemer van de puls via een rfid interactie identificeren en afrekenen.

Bombardier heeft een soortgelijk systeem ontwikkeld 

"With its contactless power transfer, our unique PRIMOVEtechnology:

  • Eliminates overhead wires and increases a city’s attractiveness
  • Safely transfers inductive power
  • Eliminates wear on parts and components
  • Operates in all weather and ground conditions"

Leave a Reply