Emissies van de luchtvaart maken een groot deel van de totale emissies van de wereld uit. Vliegen is echter niet essentieel voor de werkelijke economie, de productie van voedsel en noodzakelijke producten, ten minste niet op de schaal van nu. Omdat kerosine nu onbelast is en emissies niet in een emissie handelmechanisme vallen is daar zeker het een en ander te winnen. Dat raakt echter direct de toeristische geldstromen tussen (en daarmee de energie voorziening van) de verschillende continenten. Strikt op basis van de wens alle emissies in een sluitend systeem te vangen zijn nu de pijlen op het luchtverkeer gericht.
"U.S. airlines will step up their campaign against European Union climate policy next week, with a legal challenge at Europe’s highest court to their inclusion in the EU carbon market."
De VS zal als het niet wordt meegenomen een groot financieel voordeel genieten. Dat is oneerlijke concurentie. Het is ook slecht voor ons klimaat. Omdat het bedrijfsleven sowiezo de hoofdprijs betaalt (dure business class tickets zijn een soort bedrijfssubsidie) gaat het hier alleen om de toeristische geldstromen waar de VS niet meer voor wil afdragen. Een rechter die sterk in zijn schoenen staat zal redeneren dat het hier om emissies gaat die om wille van Europese belangen worden veroorzaakt, dus mensen die vanuit of naar Europa willen. Europa wordt gediend door een eerlijk en sluitend emissie handel systeem (even los van of zo’n systeem een goed idee is). Aangezien Europa heet rijkere continent aan het worden is ondervind de VS meer schade van blokkering of represailles tegen meedoen dan Europa. Al met al zou het heel vreemd zijn als de rechter dus beslist dat de VS vrijstelling geniet oid.
"EU officials say the international talks at ICAO have dragged on since 1997 without bearing fruit and they can wait no longer to start dealing with airlines’ emissions."
China heeft ook een probleem met de verplichte deelname. En dat terwijl het mechanisme in het begin gratis is! De financiele impact zal minimaal zijn.
Volgens ons is de enige manier waarop de amerikaanse luchtvaartmaatschapijen deze strijd gaan winnen omdat ze er in slagen de betrokken personen, dus de rechter (s) in deze om te kopen.
Overigens is er wel een oplossing voor schone luchtvaart, namelijk ammoniak. Dat heeft als enige nadeel dat het minder lange vluchten toestaat.