uit een onderzoek door 200 europese experts blijkt dat er jaarlijks 320 miljard Euro schade voortkomt uit (meest agrarische) stikstof emissies. Deze hangen samen met intensieve landbouw en veehouderij (verantwoordelijk voor 70%).
"Reactieve Stikstof (NOx) verkort de gemiddelde levensduur met zes maanden en
draagt bij aan get klimaat probleem"
"Bijna 80% van de gewassen zijn bestemd voor de dieren die we eten"
"Het is veel efficienter om een planten dieet te volgen"
In dit kader is het misschien relevant onderstaand artikel aan te halen (van 2009), een voorbeeld van efficient gebruik van de emissies van landbouwwerktuigen, de CO2 is mest..
De land bouw was altijd arbeidsintensief. Dat is tegenwoordig niet meer zo dankzij tractoren en allerlei andere landbouwwerktuigen. Deze machines produceren CO2 en andere verbrandingsstoffen die normaal gesproken in de lucht verdwijnen. Een australische boer heeft nu een Canadese methode beproeft waarbij hij uitlaatgassen bij het ploegen in de grond pompt, als gratis mest.
CO2 is Mest
CO2 is mest voor planten. In de kassen word gas verbrand voor verwarming, maar ook om de CO2 mest te leveren waardoor alles sneller groeit. Tegelijkertijd is grond rijk aan pure koolstof, zn. Terra Preta, een meer vruchtbare grond. Dit heeft te maken met schimmels die in de koolstofrijke omgeving goed gedijen. Regenwoud grond is zwart van de vastgelegde koolstof, in Zuid Amerika werd van oudsher koolstof in de grond gewerkt, iedereen weet dat het verbranden van gewassen als bemestings proces wordt gebruikt (weliswaar ook vanwege andere nuttige stoffen in de as).
Het vastleggen van koolstof door CO2 in de aarde te pompen is dus een goed idee. Per hectare geploegd land wordt 1,1 ton CO2 geproduceerd, dat is nog al wat. Toch moeten er kanttekeningen bij worden gezet. Diesel uitlaatgas bevat meer dan alleen CO2 (zie tabel hieronder). Veel van de half verbrande benzeen verbindingen zijn kankerverwekkend, en sommige nitraten zijn schadelijk voor de ozonlaag (of potente broeikasgassen). Om iets te doen aan het reduceren van deze schadelijke stoffen zijn voor personenauto’s cathalysators en roetfilters ingevoerd. Dit gaat echter weer ten koste van het vermogen van de motor.
Er zitten overigens ook nadere stoffen in de uitlaatgassen zoals zwavel die net als CO2 goed zijn voor plantengroei.
Extreem rendabel
Er valt niet op te boksen als een besparing van AU$255,000 per seizoen na een investering van $AU 20,000. Mr Linklater die met de technologie pioniert heeft in de twee jaren van de test geen mestoffen gekocht. Deze technologie is dus een no-brainer en heeft de potentie om emissies van landbouw en mestfabrikage reduceren (vaak met olie als grondstof). Het biedt tevens een nog beter perspectief voor gebruik van plantaardige olien omdat gebruik hiervan werkelijk CO2 uit de atmosfeer in de grond zal vastleggen (carbon capture).
Om nu te voorkomen dat de boeren na deze techniek tien jaar te hebben toegepast met giftige grond zitten is het mijns inziens wel raadzaam de uitlaatgassen met (eventueel) nieuwe technologie goed na te verbranden. Als deze techniek duurzaam kan worden toegepast zal het een reele bijdrage kunnen leveren aan de koolstofsequestratie, en zal er misschien zelfs een CO2 als mest economie opbloeien. Meer informatie hier..
Hieronder een lijst van de componenten die in diesel uitlaatgassen gevonden worden. Een aantal hiervan zijn kankerverwekkend. Bron.
|