Id, Ego en het Super Ego

Mensen zitten volgens de theorien van Freud eenvoudig in elkaar. Ze hebben een Id, dat behoeften heeft, dan hebben ze een Ego, dat een manier heeft gevonden om die behoeften te bevredigen, en soms hebben ze een Super Ego, een moreel besef dat het Ego ervan weerhoudt sommige dingen te doen omdat er risiko’s aan kleven bv. voor andere plannen van het Ego.

De overheersende psychologie in de fossiele en nucleaire industrie is de van Ego’s die een manier hebben gevonden om hun Id te bevredigen. Dat heeft niet noodzakelijk met egoisme te maken, al komt dat zeker voor. Mensen met een dominant Super Ego kunnen niet in de genoemde industrieen werken. Kortgezegd zijn de industrieen bevolkt met mensen die weten hoe ze hun behoeften moeten bevredigen, maar nooit een besef hebben ontwikkeld van de risiko’s ervan voor de toekomst of anderen (buiten de eigen familie en vrienden).

Willen we deze industrieen om zeep helpen omdat we vanwege ons eigen dominate Super Ego vinden dat ze de mensheid in gevaar brengen dan ontdekken we dat ons Super Ego zich in een ander lichaam bevindt dan de (voor ons problematische) Ego’s en we dien ten gevolge het Super Ego van deze individuen moeten aanspreken, iets wat deze mensen onvoldoende hebben.

I want – My life – Back : Ego

Dit is frustrerend, we vinden onszelf protesterend en demonstrerend omdat ons Super Ego geen weg ziet om het Ego van de mensen in de destructieve industrieen te beinvloeden. We proberen wetten te maken die wel effect hebben omdat ze het Id raken, maar daartegen brengen de Ego’s veel weerstand in het geweer.

De oplossing is echte simpel. De mensen met een dominant Super Ego moeten het Id van de mensen met een dominant Ego aanspreken. Dat is de meest gangbare manier van beinvloeding momenteel : omkoping. Wat zou er gebeuren als we alle olie experts meer geld boden om buiten de industrie te werken dan er in? Wat als we elke nucleaire expert een salaris boden van twee keer hetgeen hij nu verdiende? De industrieen zouden moeten sluiten en verdwijnen.

Dit vind het Id wel leuk

We snappen meteen hoe effectief ingrijpen in de beloning werknemers in sommige onwenselijke industrien kan zijn (maar dat is de negatieve vorm). We laten de marketing machine het Id van de Ego’s programmeren, en vervolgens gebruiken we die conditionereing om de Id’s de gedragspatronen van de Ego’s te ondermijn (dan denken de mensen ‘ik heb eigenlijk een rotbaan en werk voor niks!’).

Met een paar miljard Euro is zo’n beetje elke vervuilende industrie op deze manier de nek om te draaien. 

Leave a Reply