De overgang naar electrisch is een langzaam proces, er wordt verwacht dat het wagenpark langzaam wordt vernieuwd (duurt 20-30 jaar). Conversie van bestaande auto’s (zogenaamde aftermarket benadering) staat nog op niemands radar. Een enkele hobbyist stelt een kit samen maar that’s it.
Toch is het goed dat er modellen op de markt komen die zinvol dienst kunnen doen, zeker in het segment van het kleine busje. Daar rijden er zoveel van rond die ons dagelijks roet en chemische middelen cadeau doen (ten koste van onze levensduur) dat menige stad er over denkt om ze volledig uit de drukke delen van de stad te verbannen. Vracht leverancies dan maar met een locale electrische bus, of met de electrische boot, zoals in Utrecht.
Op de AutoRai is momenteel een bus van Nissan te zien, deĀ E-NV 200. Als niet auto expert maar zeer fanatiek roethater hebben we het apparaat kunnen bewonderen. Zeer voor de hand liggend eigenlijk, een motor voor, accus als bodemdeel. Verder niet geoptimaliseerd. De range 170 km met een lading van 500 kg. Dat is toch een nuttige afstand, zeker als je op je bestemming kunt opladen terwijl je bijvoorbeeld een keuken installeert.
Die 500 kg is de belading waarbij de range is bepaald. Het kunnen ook zeven passagiers zijn. Met dit soort busjes weet je in ieder geval waar je aan toe bent in vergelijking met de hybrides, waarvan de specs nog aleens optimistisch kunnen zijn.
Busjes zijn uitermate geschikt om electrisch te zijn en bestaan ook al jaren in die vorm. Het hoeft er niet strak en aerodynamsch uit te zien en het chassis is toch al gemaakt voor gewicht dus die accus kunnen er wel bij. Met het toenemen van de range (toch wel 30% te verwachten in de komende 5 jaar) en het lichtere onderhoud (geen olie, motor, pakkingen etc.) zou het voor veel bedrijven nu al een winner kunnen zijn.
Hieronder het bericht van Nissan tav het symposium
In deze informatieve sessie zijn we geslaagd aandacht te schenken aan het Energie Akkoord en hoe wij vanuit de samenleving een bijdrage kunnen en willen leveren aan een beter lucht- en leefklimaat middels duurzaam vervoer. Hierbij doelen we niet enkel op het terugdringen van de CO2-uitstoot, maar ook op de reductie van fijnstof en andere gezondheidsbedreigende emissies . Daarnaast hebben we met gastsprekers en panelleden gerealiseerd hoe lokale overheden zich kunnen voorbereiden op deze transitie naar duurzaam vervoer en welke stappen hiervoor nodig zijn om dit zo efficient en effectief mogelijk te bewerkstelligen: * Voormalig staatsecretaris Pieter van Geel (voorzitter SER Uitvoeringsoverleg Mobiliteit & Transport) die het Energieakkoord toelichtte, waarin wordt voorgesorteerd op volledig schoon vervoer, * Lot van Hooijdonk, die vanuit haar rol als wethouder Gemeente Utrecht (Verkeer en mobiliteit, Duurzaamheid en Milieu) haar "best practices" in de gemeente Utrecht presenteerde, * Jurjen Helmus, (Hogeschool van Amsterdam, docent innovation management), die middels verschillende data-analyses de laadprofielen en daaruitvolgend efficiente laadinfra onder het licht bracht, * Art van der Giessen (Project Manager Electrisch Vervoer Gemeente Amsterdam), met zijn jarenlange ervaring als koploper in elektrisch vervoer zijn ervaringen deelde, * Redmer van der Meer (Divisonal General Manager Business Development Nissan Europe), die inzicht in de huidige maar ook toekomstige elektrische technologie verstrekte, We zijn van mening dat we de genodigden van de laatste ontwikkelingen ten aanzien van elektrisch rijden voor zowel het openbaar vervoer als de particuliere rijder hebben voorzien. Dit symposium heeft ook aandacht gekregen vanuit RTL, die in hun tv programma "RTL Transportwereld" een special op zondag 10 mei besteedde, welke ik je natuurlijk niet wil onthouden, vandaar ook deze link: