Het verkeer is de grootste bron van broeikas gassen

Nasa lijkt betrouwbare informatie te leveren mbt het klimaat. Het is echter niet wetenschappelijk om de resultaten van een enkel bedrijf klakkeloos te accepteren. Nasa wil van alles, naar de maan en naar mars, en representeert een aanzienlijke industrie. Het verraad zit er in dat mensen denken dat als Nasa het zegt het wel zo zal zijn. Ook als Nasa de enige is die de resultaten getoetst heeft. Neem de resulaten in een recent artikel dus met een korrel zout. Mijn bijdrage is dat in de studie duidelijk geen rekening is gehouden met piek olie, aangezien er in 2100 nog broeikasgas emissies zijn van transport en industrie.

Twee grafiekjes zijn er uitgelicht. Het eerste toont het aandeel van verschillende gassen per sector.

Energie en de Industrie zijn de grootste producenten van CO2. Het gaat echter om de combinatie van alle broeikas gassen.

Het tweede grafiek toont de relatieve verwachte impact van de sectoren in 2020 en 2100. De grootheid is radiative forcing, die de net irradiance (netto instraling). Het ijkjaar hiervoor is doorgaans 1750 (nog bijna voor het kolen tijdperk). Een positief nummer betekend meer binnenkomende energie op de grens tussen de troposphere en stratosphere, negatief meer uitgaande energie. Het is toch vreemd dat aviation en shipping met deze maat voor meer uitgaande energie zorgen, dus voor netto afkoeling. Het is meteen duidelijk dat in 2100 de aarde nog steeds aan het opwarmen is.

Het broeikas effect per sector veranderd tussen nu en 2100, volgens de studie vanwegen klimaat effecten (due to how greenhouse gases
such as carbon dioxide accumulate and intensify over time). De studie door oa Nadine Unger werd gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences.

Leave a Reply