"Energieleveranciers maken hun grijze stroom groen door certificaten te kopen. De zogenaamde Garanties van Oorsprong (GvO’s). Dat is wettelijk zo geregeld. Zulke certificaten kun je bijvoorbeeld in Noorwegen kopen bij waterkrachtcentrales. Dat klinkt best groen toch? Maar weet u hoeveel het ons in 2012 kostte om met GvO’s een gemiddeld Nederlands gezin een jaar lang 100% groene stroom te leveren? Nou? €1,44. Eén euro en vierenveertig cent. " (bron)
Wow, hier hadden we nog nooit naar gekeken. Het systeem van garanties van oorsprong leek ons een open deur om te sjoemelen, vooral vanwege het feit dat 1 MW in Noorwegen niet hetzelfde is (en nooit zal zijn) als 1 MW in Nederland. Nu rijzen er een aantal vragen zoals : Wat zou de prijs van de certificaten moeten zijn ? Kan een certificaat systeem uberhaupt werken? Wat doen we met het tekort aan groene stroom (wordt dit nu weer zwart voor de mensen die gezamelijk of individueel groene stroom inkochten). Het leek ook te makkelijk te gaan.
Het certificaat systeem afschaffen lijkt ons het beste. Groen is groen, moet u meteen kunnen zien.
Dit is overigens wel een voorbeeld van transparantie als marketing strategie. Tevens is het een voorbeeld van ‘level playing field’ dwz, bedrijven hebben geen probleem met een uitdaging, zolang de competitie die ook ondervindt. Maar het kan ook zijn dat de NEM denkt :"De mensen kunnen geen kant op, dus waarom die groencertificaten? Dat wordt een besparing als mensen daar niet in geloven." Een bedrijf houdt zich immers in leven door commerciele beslissingen te nemen.
De ‘energie markt’ is in wezen onzin, waarom een markt als je gericht energie duurzame voorzieningen kan aanleggen?
We zien iig liever transparantie en beweging richting beter begrip over hoe onze energiebehoefte wordt gelenigd dan het schaamteloos greenwashing van Mac Donalds en Coca Cola.