Tesla Energie Distributie?

Tesla CEO Elon Musk heeft recent aangekondig dat terugleveren vanuit een Tesla auto (bidirectional charging) in de nabije toekomst mogelijk wordt. Het blijkt dat bij snelladen toch direct met de accu wordt gecommuniceerd (door het laad station) en dat dit het makkelijk maakt om stroom aan de auto te onttrekken, dwz om te ontladen richting het laadstation. Deze optie werd wel eerder voorgesteld maar was toen nog te complex.

Accus/batterijen worden intussen steeds goedkoper en lichter per kWh. Er zijn bedrijven die zeggen dat 950 km (of meer) aan range mogelijk is. Wat zou er voor opslag capaciteit in bv een Cybertruck kunnen als we die met accus zouden beladen? Als je de accu capaciteit van 229 Wh/kg neemt, en je neemt de ‘payload capacity’ van de CT die op 3500 pounds staat, dus 1587,573 kg, dan heb je een laadcapaciteit van ~363 kWh. Dit kan meer zijn, en kan zeker meer worden.

Aangezien een gemiddeld huishouden zeg max 4 kWh per dag gebruikt, in de winter wel meer, zijn met een keer rijden met een ‘geladen’ CT iig 30 huishoudens te bedienen (rekening houdend met kleine verliezen). Dit kan ook bij bv. graafwerkzaamheden van pas komen, aangezien je heel makkelijk batterijen van nieuwe electrische graafmachines kunt vervangen, meenemen om op te laten, terugbrengen. Batterij mobiliteit zal zeker een ding worden. Denk bv. aan een boer met een zonnecentrale die de landbouwwerktuigen van andere boeren oplaadt. Spaart meteen stikstof en een hoop geld voor diesel!

Als het Grid in NL achterloopt omdat Tennet express een ‘markt gedreven’ houding heeft aangenomen (aangezien het geprivatiseerd werd, wat achteraf een puur pro-fossiele berschermings stap was), dan kan het probleem van een onderontwikkeld grid misschien op deze manier worden opgelost. Er zijn enorm veel toepassingen voor stroom op locatie, dus er is ruimte voor innovatie en emissie besparingen. Welke festival organisator wil zijn festival nu niet met een (relatief) schone Cyberbatterij laten draaien?