To our Podcasts

Kerstsuggestie voor Schonere Logistiek : VangRail

Vandaag de dag lijkt de olie industrie en de erdoor gesponsorde asfalt partijen de promotie van een toekomst met brede snelwegen en eindeloze files van stinkende auto’s te accelereren. Auto rijden is leuk en mobiliteit is een vorm van vrijheid die we niet op hoeven geven, maar als we dat niet slim aanpakken dan blijft er echt niks van ons land over. Het is veel slimmer om wegen vrijer te maken van verkeer, bijvoorbeeld vracht verkeer, dat op zware fossiele brandstoffen rijdt en onze lucht vervuilt met roet en NOx (en zo jaarlijks duizenden slachtoffers eist).

Een stukje onderutilisatie langs de mensen heen

Gelukkig is er al een vrij complete infrastructuur aangelegd die vracht langs alle belangrijke snelwegen vervoerbaar maakt, zonder ook maar een vierkante meter asfalt bij te leggen. In een keer kan een groot deel van het vrachtverkeer worden omgezet naar een efficienter en schoner, electrisch en zelfs duurzaam aangedreven systeem waarvan de fundamenten er al liggen: VangRail

!

Een vroeg prototype

Hoeveel werk is het om een gegeven stuk vangrail om te zetten in een railtransport systeem voor kleine containers? Aangezien het vangrail systeem vrijwel door het hele land hetzelfde is en modulair is opgebouwd is het denkbaar om dit met compatible onderdelen om te bouwen. Het metaal is al beschikbaar. Etterlijke kilometers vangrail zijn exact op de goede plek en soms vier rijen dik aangelegd.

Test gewichtscapaciteit VangRail systeem..Geslaagd!

Het mooie is dat niet alleen de slome strook met vrachtwagens kan worden ontlast, maar dat de veiligheids functie van de rail behouden kan blijven, want hoe vaak zal er een VangRail voertuig voorbij komen op het moment dat er een auto tegen de vangrail botst? En dan nog, in het VangRail voertuig zitten geen mensen, en het hoeft niet harder dan 80 te gaan in de zelfde richting als de auto die botst. Dat is misschien zelfs veiliger!

Off the shelve monorail systemen zijn rijkelijk voorhanden

 

Het is vast uit te rekenen dat de bespaarde brandstoffen van vrachtvervoer maar ook van de aanleg van meer asfalt het VangRail systeem onmiddelijk rendabel maken. Elke weg kan links en rechts twee extra vracht stroken krijgen, en als men de containers van een formaat maakt dat te stapelen is tot het formaat van een 20 voets container (wellicht in een frame) en deze overslag automatiseert dan hebben we een compatible innovatieve winner die we zelfs mondiaal kunnen exporteren (wel wat centjes overmaken naar Greencheck.nl svp).

De toekomst van aslfalt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *