Ammoniak Als Auto Brandstof, Veilig en Schoon

De industrie lijkt zich op te maken voor de acceptatie van ammoniak als brandstof. Nu wordt nog hard geroepen dat het niet veilig is en gevaarlijk, maar experts weten dat dit niet zo is, dat ammoniak veiliger is dan benzine, meer power heeft, schoner brand (geen CO2) met weinig NOx.

Doorbraak

Hoewel ammoniak prima in een auto tank te vervoeren is, zo’n beetje als LPG, is het argument dat de tank kan exploderen helaas een vertuigende. Jaarlijks verongelukken duizenden mensen op aarde omdat de benzine tank in brand vliegt. Dat zal met het minder makkelijk brandende ammoniak minder vaak gebeuren, maar wie kent de statistieken.

“The present invention relates to safe and compact storage for storing ammonia a method for producing a compact storage for storing ammonia, systems comprising a compact storage for delivery of ammonia to ammonia consuming units and use”

 

De schrijver dezes kwam de oplossing toevallig op het spoor toen hij de vraag stelde “Heeft iemand wel eens geprobeerd waterstof in zout op te slaan?”. Google kwam terug met een doorbraak, omdat ammoniak NH3 is, de brandende component is waterstof. Ammoniak kan heel goed worden opgeslagen in bepaalde zouten.

“A system for delivery of ammonia to an ammonia consuming unit wherein the system comprises a discharge chamber for delivery of ammonia, said chamber comprising a compacted ammonia absorbing/desorbing solid material, means for heating the storage, and means for conveying the delivered ammonia from a storage chamber to one or more ammonia consuming units.”

Ok, het absorbing/desorbing solid material is Mg(NH3)6Cl2, Magnesiumdichloride.

“Magnesium chloride is found throughout the world in surface and underground mineral reserves.  Magnesium chloride is more expensive than sodium chloride but less than calcium and potassium chlorides.  In the US, the Great Salt Lake is a major source of magnesium chloride along with similar places in the world like the Dead Sea. “

Hmm..60 USD per ton, een prikkie. Zouten worden belangrijker kennelijk, als warmte opslag medium, als ammoniak opslag medium, en welke toepassingen zijn er dan? Volgens de patent applicatie :

44. A system according to claim 41, wherein the ammonia consuming unit is an internal combustion engine fuelled by ammonia.

45. A system according to claim 41, wherein the ammonia consuming unit is a fuel cell capable of using ammonia as a fuel.

Tja, zoals gezegd, het is een prima brandstof en kan leiden tot een cyclus met H2 en N2 in en H2 en N2 uit. Zoals op het plaatje hieronder:

Duurzame electriciteit kan nu worden omgezet in ammoniak, die kan vervolgens veilig worden opgeslagen in Magnesiumcloride, auto’s kunnen er op draaien, brandstof cellen kunnen we op draaien, de ammoniak economie is klaar voor de start !

Leave a Reply