To our Podcasts

Subsidie voor schonere bestelwagens in Rotterdam

 

goede ideen sterven niet

Diesel bestelvoertuigen produceren veel roet van het soort dat schadelijk is voor mensen. Het is daarom tragisch dat juist bestelverkeer dat in de binnenstad rondrijdt vaak van het diesel type is. Deste sneller diesel als brandstof wordt afgeschaft deste beter. Nu is er een subsidie voor het kopen van een nieuwe wagen die minder vervuilend is dan de huidige.

U vind de regeling hier. Een mooi aspect aan de regeling is dat het oude voertuig gesloopt moet worden, dus niet naar Polen, Rusland of Africa verscheept om daar nog decennia de lucht te vervuilen.

“Als u in aanmerking komt voor de sloopregeling, dan levert uw oude auto minstens € 1.000,- op.  Dit bedrag kan, voor de demontage van een zware diesel bestelauto, oplopen tot € 2.500,-. Hoe hoog het bedrag exact is, dat hangt onder andere af van criteria als bouwjaar, brandstof en gewicht.”

Deze subsidie, die een subsidie is op fossiel omdat het een probleem, veroorzaakt door gebruik van fossiele energie, oplost, is niet genoeg om mensen een electrische auto aan te laten schaffen. Het zou handig zijn als de gemeentes zelf electrische voertuigen kochten en deze aan ondernemers die spullen wilde bezorgen verhuurden of leasden. De reactie op de duidelijke bedreiging van de gezondheid door roet, NOx, ozon en half verbrande benzine en diesel lijkt nog steeds op die van iemand die teveel lijm gesnoven heeft.

“Rotterdam krijgt van Mansveld ook 1,3 miljoen euro om schonere bussen aan te schaffen. Het gaat om meer hybride bussen en bussen die op waterstof rijden. “

De subsidie van 1.3 miljoen om te steken in waterstof bussen is de zoveelste zet in de verkeerde richting. Niemand wil Wubbo Ockels Superbus gebruiken, die schoon is (en vijf keer zo zuinig), er super cool uitziet en meer dan 200 km/h gaat. Dat was een idiote verkwisting van geld vind menig VVDer. Maar een bus die waterstof uit gas gebruikt en nog niet half de efficientie van een electrische bus haalt is welkom. Dat terwijl bussen uiterst geschikt zijn om electrisch te rijden.

Electrische stadsbus, zo te koop

“Beschikbaar met snellaadsystemen op basis van zowel conductieve als inductieve energieoverdracht. Hiermee wordt een maximale inzetbaarheid gegarandeerd.”

Elon Musk dismissing Hydrogen

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/8/1/8/greencheck.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399