Gastpost : Het Weer op de Wereldzeen

Wouter verbraak, zeezeiler, navigator en motivationeel spreker

[Onderstaande is geschreven voor de crash van de boot van TeamVestasWindZie zijn boek “Beyond the break” ]
Waarneembare effecten van Klimaatverandering

Als zeilers in de rond de wereld races als de Barcelona World Race en de Volvo Ocean Race zijn we als geen ander blootgesteld aan de elementen. Zeker in de Zuidelijk Oceaan zijn wij als zeilers één van de weinigen die zich in dit verlaten en uitgestrekte gebied begeven.

Waar we voorheen in dit soort races ver Zuid tot aan de 60 Graden doken om de kortste afstand af te leggen, en op zoek te gaan naar de sterkere westelijke winden die hier als een loopband rond Antarctica cirkelen, worden we nu door zogenaamde ice-gates ver Noord gehouden. Gedeeltelijk is dit vanwege de striktere eisen van de sponsors/ evenement organisatoren, de Australische kustwacht en de verzekeringsmaatschappijen, maar tevens lijkt het dat erop dat in de afgelopen tien jaar het aantal ijsbergen ver noord van Antarctica in opmars is.

Een kanttekening moet worden gemaakt, dat de de ijsberg observaties tot voor kort niet structureel zijn vastgelegd. De laatste vijf jaar echter kunnen met gebruikmaking van nieuwe satelliet technologie de ijsberg clusters beter worden gevolgd. Gelukkig voor ons als zeilers is deze informatie beter beschikbaar voor de verschillende teams. De ijsbergen zelf zijn enorm en kunnen we door middel van de radar goed lokaliseren. De kleinere brokken die van de ijsbergen afkalven en met slechts een kleine tip boven het wateroppervlak rond drijven zijn echter zeer moeilijk te zien. Met de grootte van een bestelbus is een aanvaring met zo’n growler echter fataal….

Een tweede klimaatsverandering die wij als zeilers momenteel ondervinden is het toenemen van de gemiddelde windsterkte op zee. Deze toenemende trend wordt opnieuw door satelliet waarnemingen bevestigd, en enigszins verontrustend is dat deze gemiddelde windsterkte toename vooral het resultaat is van de toename van de sterkste wind. Er is een trend naar sterker ontwikkelde lagedrukgebieden, met een krachtiger windveld. Klimaatmodellen bevestigen de relatie tussen krachtigere stormen met een stijgende gemiddelde zeewater- en luchttemperatuur.

Op een kleinere schaal is voor ons als zeilers ook de intensiteit van buien belangrijk. Het is niet moeilijk om een juiste zeilvoering te ontwerpen voor iedere windsterkte, maar het snel wisselen van de zeilen om te anticiperen op een krachtige bui die over de horizon dichterbij komt is moeilijker. Hogere zeewater temperaturen leveren de energie voor het ontwikkelen van de buien en wolken systemen. Voor de simulatie van tropische stormen in weermodellen is de zeewater temperatuur van cruciaal belang…

Verduurzaming van het zeilen

Het goede nieuws is dat de organisatoren van rond de wereld races momenteel een duidelijke stap richting duurzame energie zetten. De eerste boot die met 100% duurzame energie de wereld rond zeilt is door middel van efficiënte zonnecellen, lithium batterijen en watergeneratoren al werkelijkheid. De volgende stap is om carbon-fibre te gebruiken waarbij de energie die voor het produceren van de carbon-fibre hard nodig is op te wekken door middel van een duurzame energie bron als hydro-power. BMW heeft al een dergelijke carbon fabriek naast een hydro-centrale in gebruik.
Met ons Open 60 project voor de volgende Barcelona World Race in 2014 willen we deze stap laatste stap met behulp van (Nederlandse) technologie partners maken. Dat moet lukken!

Wouter Verbraak is Sailor, Skipper en Navigator voor het VW team

Leave a Reply